L'Ajuntament del Masnou signa el pacte contra la segregació escolar a Catalunya

Última revisió 19-03-2019 07:59
18/03/2019

Dilluns, 18 de març, al migdia, al Parlament de Catalunya, ha tingut lloc la signatura del Pacte contra la segregació escolar, impulsat des del Síndic de Greuges amb la col·laboració del Departament d’Educació i la participació dels diferents agents educatius. L’acte, al qual ha assistit l’alcalde del Masnou, Jaume Oliveras, ha comptat amb les intervencions del president del Parlament, Roger Torrent; el síndic de greuges, Rafael Ribó; el conseller d’Educació, Josep Bargalló; i diversos alcaldes i alcaldesses, entre d’altres. La presentació del Pacte ha estat a càrrec de M. Jesús Larios, adjunta per a la defensa dels drets dels infants i els adolescents del Síndic de Greuges de Catalunya.

Al Masnou, la Junta de Govern Local del 7 de març va aprovar l’adhesió al pacte “atesa la corresponsabilitat interadministrativa per promoure polítiques realment efectives de foment de l’equitat en l’admissió de l’alumnat”. Després de la signatura d’avui, el compromís de les administracions locals, com la del Masnou, en el marc de les competències de què disposen en l'àmbit de la planificació educativa, seran les següents: 

•    En els seus àmbits d’actuació respectius, contribuir, en col·laboració amb el Departament d'Educació, en l'aplicació de les mesures contingudes en el Pacte.

•    Participar en les reunions de seguiment del Pacte, si escau, quan abordin aspectes relacionats amb l'àmbit competencial de les administracions locals o amb el mateix municipi.
 

Com s'ha explicat des del Síndic, el document inclou trenta actuacions i cent vuitanta-nou mesures concretes en nou àmbits. Totes les propostes estan adreçades al conjunt de centres que integren el Servei d’Educació de Catalunya i parteixen de la necessitat d’incrementar el pressupost en educació.

El pacte preveu, entre d'altres, l'aprovació d'un nou decret d'admissió d'alumnat per al curs vinent, amb mesures específiques per combatre la segregació, com ara l'establiment d'una proporció màxima d'alumnes amb necessitats educatives específiques per centres d'una mateixa zona, la limitació de l'escolarització de matrícula viva en centres d'alta complexitat o la creació d'una oficina virtual d'escolarització. També preveu promoure garanties de gratuïtat real per a alumnes socialment desfavorits i graduar el finançament públic dels centres en funció de la corresponsabilitat en l'escolarització equilibrada d'alumnes.