L'estat del teixit productiu masnoví

Última revisió 09-07-2020 08:16
08/07/2020

Entre el 14 de maig i el 19 de juny, l’Ajuntament va elaborar i difondre una enquesta adreçada a propietaris d'establiments comercials per tal de conèixer l’estat del teixit productiu masnoví. Tenir una idea més ajustada de la situació real i conèixer les necessitats del teixit productiu del Masnou en l’escenari actual van ser els dos objectius del formulari.

A grans trets, les necessitats manifestades en l’enquesta es corresponen amb les actuacions que ja ha dut a terme l’Ajuntament, com són: l’ajornament de taxes, la creació d’ajudes i subvencions específiques, i la campanya de dinamització comercial.

Hi van participar 81 persones i el gruix de participants pertany al sector de serveis a les persones. Del total de participants, el 63% va manifestar que, degut a la crisi sanitària, havia hagut d’aturar temporalment la seva activitat, mentre que el 17,3% la seguia portant a terme encara que havia hagut de reduir-la. El 9,9% dels participants va reflectir que s’havia plantejat en algun moment fer (o ha hagut de fer) un tancament del seu negoci.

Pel que fa a les vendes, el 80,2% dels establiments confirmen que les seves vendes des de la declaració de l’estat d’alarma van ser inferiors respecte al mateix període de l’any 2019, mentre que només el 6,2% diuen que van ser iguals. Un 1,2% assenyala que van ser superiors al mateix període en comparació amb les mateixes dates de l’any anterior.

Quant a les mesures laborals i ajuts demanats pels establiments, el 46,9% dels participants va haver de recórrer a l’ERTO com a principal mesura sociolaboral, mentre que l’11% va aplicar reduccions de jornada. Un 28,4% va indicar que no havia aplicat cap mesura laboral. Així mateix, el 22,2% dels establiments va demanar ajuts ICO i el 19,8%, ajuts per a treballadors autònoms.

Amb un 46,9%, l’adquisició d’EPIs i material de seguretat ha estat el principal problema que han trobat els establiments per poder obrir segons la normativa sanitària. El 14,8% va veure impossible aplicar la cita prèvia i el 23,5% no veia clar la seva continuïtat degut al volum d’afluència que podien tenir els seus negocis. A l’enquesta, els negocis també van manifestar que les despeses que els han estat més difícils d’assumir en el moment de la reobertura van ser: el lloguer de l’establiment (amb un 53,1% de les respostes) i la compra de material (amb un 29,6%).

La primera necessitat dels enquestats és disposar de bonificacions fiscals i, en segon lloc, de liquiditat. Així ho va confirmar la meitat de les persones participants. Una altra mesura que van detectar com a necessària és l’ajornament del pagament d’impostos i les moratòries en el pagament dels lloguers i hipoteques. En aquest sentit, la reducció o condonació de taxes i impostos municipals és la primera mesura que creuen que s’hauria d’aplicar, conjuntament amb la creació d’ajudes i subvencions i la dinamització del comerç. Aquestes mesures ja han estat preses per l’Ajuntament.