type=11
Vint-i-dos aparells mesuradors repartits pel Masnou registren una disminució de diòxid de nitrogen respecte als valors de fa quatre anys
La qualitat de l’aire ha millorat al Masnou, segons els resultats d’un estudi que ha mesurat els nivells de concentració de diòxid de nitrogen en vint-i-dos indrets del municipi durant tres setmanes. Concretament, entre el 13 de novembre i el 4 de desembre del 2025. Tots els aparells han constatat una disminució dels nivells de diòxid de nitrogen respecte de l’estudi anàleg que es va fer l’any 2021.
L’estimació anual més alta (33 µg/m³) de concentració de diòxid de nitrogen s’ha calculat en base a les dades recollides pel mesurador instal·lat a l’N-II, davant l’estació del Masnou, si bé en aquest punt també ha disminuït respecte als valors de fa quatre anys. Ha passat d’un nivell de concentració molt elevat, l’any 2021, a elevat. Aquest nivell implica que està per sobre de la recomanació de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), però per sota dels límits legals establerts pel Reial decret 102/2011, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire.
En total, set mesuradors han donat resultats elevats, quan l’any 2021 en van ser dotze. En l’altre extrem, quinze aparells han registrat concentracions moderades de diòxid de nitrogen en l’estudi fet a finals del 2025. No s’han pogut analitzar les dades d’un dels aparells instal·lats, perquè va desaparèixer. De la combinació de totes les dades del 2025, resulta que la concentració de diòxid de nitrogen anual estimada al Masnou ha estat moderada, amb 18 µg/m³.
La font principal d’emissió de diòxid de nitrogen a les zones urbanes és el trànsit rodat, ja que és un gas que es genera en processos de combustió a altes temperatures, com els que es produeixen en els motors de vehicles, especialment en els dièsels. És per aquest motiu que els nivells més alts d’aquest gas s’han registrat als indrets on hi ha més trànsit; és a dir, al voltant de l’N-II i de la carretera d’Alella, seguits d’altres vies molt transitades, com el carrer de Navarra i l’avinguda de Joan XXIII. Per contra, les concentracions més baixes es donen als llocs amb poc trànsit. Les estimacions anuals més baixes (14 µg/m³) són les que es deriven dels mesuraments fets al carrer de Girona, al mirador del Bellresguard, al carrer de Sant Pere i al parc dels Pinetons. L’estudi l’ha dut a terme la Diputació de Barcelona a petició de l’Ajuntament del Masnou.