La ciutadania pot informar-se dels seus drets en matèria de consum i exercir-los a través de:
Com a consumidores i usuàries de productes i serveis, les persones tenen drets que sovint no coneixen, o no exigeixen que els respectin certs drets perquè consideren que els pot representar un esforç o un temps perdut.
Les administracions han de vetllar per informar els ciutadans, i per facilitar-los protecció en qüestions relatives a la salut, la seguretat i la defensa dels seus interessos econòmics.
Cal que els consumidors vetllin, dia a dia, pel reconeixement dels seus drets. Quan no els siguin respectats, han de tenir present que una reclamació exposada correctament i formulada amb rapidesa pot donar origen a la solució de la qüestió sense necessitat d'haver de passar a accions posteriors. I l'Administració ha de garantir aquests drets i facilitar-ne l'exercici.
Actualment, pren importància que assolim una actitud consumista responsable, reflexiva, respectuosa amb el medi ambient i justa per a totes les persones que intervenen en l'elaboració de productes i la prestació de serveis.
Enllaços recomanats:
- Agència Catalana de Consum
- Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición
- Agència Catalana de Protecció de Dades
- Agència Espanyola de Protecció de Dades
- Junta Arbitral de Consum de Catalunya
- Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances (ADICAE)
- Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC)
- Unió de Consumidors de Catalunya (UCC)
- Consumer Eroski
La Regidoria de Consum ofereix:
- Informació sobre els drets dels consumidors i campanyes de sensibilització.
- Assessorament tecnicojurídic a les consultes que rebi sobre qualsevol tema relacionat amb el consum.
- Tramitació de denúncies, queixes, reclamacions i sol·licituds d'arbitratge: anàlisi i curs adequat als problemes de consum.
- Educació per al consum a les escoles: difusió de recursos didàctics i tallers d'educació per al consum.
- Formació per a persones adultes en temes de consum: xerrades, col·loquis i campanyes.
- Exposicions, materials audiovisuals i altres activitats.
- Campanyes d'inspecció de control de mercat en establiments de diferents sectors comercials.
- Programes d'informació i difusió dels serveis de consum.
- Documentació i material complementari a disposició de totes les persones que ho sol·licitin.
Per complir les seves funcions, la Regidoria es dota de les eines següents:
- Oficina d'Informació de Consum
- Inspeccions de consum
- Formació, ensenyament i difusió