La prova pilot de zona verda d'estacionament en un sector d'Ocata s'aplicarà passat l'estiu

Última revisió 28-03-2022 08:23
25/03/2022

Els residents de l’àmbit tindran prioritat per aparcar-hi abonant una tarifa de 2 euros al mes, tal com es va detallar a l’audiència pública celebrada ahir

Una vuitantena de persones van assistir ahir al vespre a l’audiència pública que va convocar l’Ajuntament del Masnou per explicar la prova pilot de zona verda d’estacionament que s’implantarà, un cop passat l’estiu en un sector d’Ocata. El fet que s’omplís la Sala Joan Comellas de l’Edifici Centre demostra l’interès i la polèmica que ha generat aquest assumpte. Això es va fer molt explícit en el torn obert de paraula, quan una vintena de persones van agafar el micròfon per plantejar dubtes.

Moltes d’elles van mostrar-se frontalment contràries al projecte, tot i que també va alçar la veu una persona per expressar el seu suport i felicitar l’Equip de Govern per “la valentia” de dur-lo a terme. Una part de l’auditori aplaudia quan escoltava opinions o crítiques del seu grat i, per contra, remorejava i feia brogit quan se sentia contrariada. Això últim va passar també a la primera part de l’audiència, quan Ramon Estrada, representant de la consultoria Estudis Projectes i Mobilitat (EPIM), exposava les conclusions de l’Estudi per a la implantació d’una zona d’estacionament regulat al Masnou, els objectius que es persegueixen amb la zona verda i els beneficis que comportarà per als veïns i veïnes del sector, sempre segons l’Equip de Govern i els professionals que la recomanen.

L’alcalde, Jaume Oliveras, va intervenir-hi al final, per cloure una audiència pública que va durar prop de dues hores, tot subratllant que allò que s’implanta ara no és més que una prova pilot i que es convocaran noves sessions per debatre i aclarir dubtes: “Continuarem; això no acaba aquí”. Tanmateix, es va mostrar determinat a afirmar que la creació d’aquesta zona verda “no serà una acció aïllada”: “Cal continuar recuperant espai per als vianants, que han de ser la prioritat, i, per tant, cal restar-lo als cotxes.” També va avançar que es vol incentivar el transport públic abaratint el bitllet de l’autobús urbà. Per fer-ho, es vol crear un títol propi subvencionat per l’Ajuntament. A més, a partir del setembre prestarà el servei un nou vehicle, de tipus híbrid. Finalment, va recordar que tothom pot adreçar les seves preguntes enviant un correu electrònic a mobilitat@elmasnou.cat.

Al seu torn, Albert Alfaro, regidor de Mobilitat i Via Pública, va concretar que es preveu que la zona verda entri en funcionament “al setembre o l’octubre” d’enguany. Va insistir en el fet que la zona verda “s’implanta per beneficiar els residents, per tal que tinguin prioritat per estacionar en un barri amb molta pressió de vehicles forans que hi aparquen”. Alhora, es preveu que la zona verda redueixi notablement el trànsit de vehicles que hi busquen aparcament, cosa que disminuirà les emissions de gasos contaminants i millorarà la seguretat viària. El regidor va anunciar que s’organitzarà una reunió amb els veïns i veïnes del sector “abans que s’implanti la prova pilot” per aclarir els dubtes que puguin sorgir.

Ramon Estrada, de la consultora EPIM, va explicar com funcionarà la zona verda, a més d’exposar les conclusions de l’estudi que s’ha realitzat per implantar-la i que proposa altres canvis en la regulació de l’estacionament. Va recordar que la regulació d’estacionament que es planteja al Masnou és molt similar a la que ja fa temps que han implantat altres municipis. També va afirmar que els compromisos per reduir les emissions contaminants dels vehicles obliguen, entre altres mesures, a regular l’estacionament.

Tarifes

S’estableix una tarifació diferenciada per a tres col·lectius.

  • Residents de la zona
    Són els qui tindran prioritat i, per tant, pagaran les tarifes més reduïdes. Podran escollir entre pagar 0,10 euros per aparcar un dia sencer; 0,50 euros per setmana; o 2 euros per mes.
     
  • Masnovins/ines no residents a la zona
    La tarifa serà d’1,25 euros per hora d’aparcament.
     
  • Vehicles forans
    La tarifa serà d’1,75 euros per hora d’aparcament.

L’horari de funcionament de la zona verda serà de 8 a 20 h, tots els dies de l’any. Es podrà pagar mitjançant una aplicació mòbil o a través dels parquímetres de la via pública.

Els residents de la zona són les persones que hi estan empadronades. El seu vehicle tindrà dret a aparcar amb tarifa de resident si està donat d’alta al Masnou i tributa al municipi, sempre que estigui vinculat a un propietari empadronat en aquesta zona.

El regidor de Mobilitat va precisar que, amb aquest sistema de tarifes, només pagarà qui vulgui fer ús de la zona verda d’estacionament. És a dir, en cap cas no es pot considerar un impost, tal com va afirmar una de les persones del públic. Només caldrà pagar la taxa si se’n vol fer ús. Per exemple, és ben probable que les persones residents a la zona que disposin d’un aparcament privat no en tinguin cap necessitat. Si els cal aparcar-lo al carrer de forma puntual, només hauran de pagar 0,10 euros per estacionar-hi tot el dia o 0,50 euros si ho han de fer una setmana sencera.

On s’implantarà la zona verda?

En un sector del barri d’Ocata. Els residents són les persones que estan empadronades dins d’aquesta zona.

El perímetre de la zona ressegueix el següent itinerari, amb origen i final a l’Ajuntament: pg. de Prat de la Riba (N-II), av. de Joan Maragall, c. de la República Argentina, c. de la Generalitat de Catalunya, c. del Parlament de Catalunya, c. de Josep Irla, c. de Joan Miró, c. del Pintor Domènech Farré, c. d’Itàlia, c. de Roger de Flor i c. de Barcelona (N-II).

Planol sector zona pilot zona verda

Per què aquesta zona?

L’estudi  l’ha identificada com la zona amb més concentració de demanda d’aparcament per part dels seus residents durant tot el dia. Això també passa al nucli antic i als carrers que l’envolten, però en aquest sector d’Ocata, a més, s’hi suma el fet que té el percentatge més gran (47%) de vehicles d’altres municipis que hi aparquen durant tot el dia. Es preveu que una part d’aquests vehicles s’acabin censant al Masnou, ja que podrien ser de persones que sí que viuen en aquest sector, però que tenen el vehicle registrat en un altre municipi.

A banda, la zona està constituïda per uns carrers on la pressió s’incrementa notablement en temporada de platja, quan hi aparquen vehicles de banyistes d’altres municipis. Finalment, la topografia del sector, tancat pel front marítim en un extrem i pel turó de Caramar en l’altre, impedeix que els residents puguin buscar aparcament en altres zones properes al seu domicili. Per tot plegat, el consultor va afirmar que “és on hi ha més necessitat d’incentivar la possibilitat d’aparcar fàcilment a prop de casa”.

Casos especials

Tant Alfaro com Estrada van concretar, responent alguns dels dubtes expressats en el torn obert, que es vol adaptar la reglamentació de la zona verda per tal que també siguin considerats vehicles de residents els que, tot i ser de lísing, rènting o d’empresa, siguin conduïts per persones empadronades dins del perímetre esmentat: “També volem facilitar al màxim l’aparcament per a aquests veïns i veïnes”, va dir el regidor. A banda, es va abordar el cas de les persones que no estan empadronades al Masnou però que treballen a la zona on s’implantarà la prova pilot, com el professorat de les Escolàpies, que és l’exemple que va citar un senyor del públic. La resposta va ser que s’està estudiant una modificació en la regulació dels abonaments dels aparcaments públics soterrats –com el de la plaça Nova de les Dones del Tèxtil- per tal de crear una tarifa equilibrada a les necessitats d’aquest col·lectiu i als horaris laborals majoritaris.

Preguntes i queixes

La major part de les persones que van intervenir en el torn de preguntes es van mostrar contràries a la implantació d’aquesta zona verda. Davant d’això, el regidor Alfaro va insistir en el fet que ara s’implantarà una prova pilot: “Hem de comprovar què succeeix i, a partir d’aquí, fer-hi els ajustos que es considerin oportuns”.

A banda d’alguns dubtes que ja s’han explicat més amunt, com els relatius als cotxes de rènting, una petició recurrent va ser que es descarti la implantació de la zona verda i se substitueixi per una zona taronja. Tant Alfaro com Estapé van respondre que la zona taronja no s’adequa als objectius que es persegueixen. Van assegurar que, per exemple, la zona verda incentiva la rotació de vehicles més que no pas la taronja, una modalitat que, a més a més, és vigent només durant la temporada de platja. Només funciona entre l’1 de juny i el 30 de setembre. És gratuïta per a les persones empadronades al Masnou i que tributen l’impost de vehicles de tracció mecànica al municipi.

També es va plantejar que és molt probable que la pressió de vehicles forans que cerquen aparcament en aquesta zona es traslladi a les limítrofes. De nou, es va explicar que la prova pilot servirà per veure quins efectes provoca. I es va avançar que potser els resultats recomanin estendre la zona verda allà on s’encomani aquesta pressió. A banda, es va qüestionar el mètode de l’estudi presentat i, per tant, les dades i conclusions que se n’han extret.

Finallment, i entre altres temes, també es va acusar l’Equip de Govern d’implantar la zona verda amb afany recaptatori. En aquest sentit, el regidor de Mobilitat va assegurar que les tarifes per a residents són molt reduïdes (24 euros en total per a tot l’any) i que la quantitat que s’ingressi no cobrirà “ni de lluny” els costos de gestió, de la qual s’encarregarà SUMEM SL, l’empresa municipal creada recentment. La previsió és que la major part dels ingressos provinguin dels aparcaments públics soterrats i de les taxes que es paguin per estacionar en les zones blaves i taronges, així com de les que abonin els no residents que aparquin a la zona verda.