La recollida de residus es farà amb contenidors intel·ligents, segons la nova ordenança aprovada al Ple

Última revisió 24-09-2024 11:08
20/09/2024

Es lliuraran targetes que permetran obrir-los per dipositar-hi la fracció que correspongui: orgànica, envasos, paper o resta

El Ple municipal celebrat ahir, 19 de setembre, va aprovar inicialment la nova Ordenança de gestió dels residus municipals. Va tirar endavant amb els 11 vots de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem). Tots els grups de l’oposició (Fem Masnou, Junts i PP), que sumen 10 edils, van votar-hi en contra. El text aprovat no és definitiu. S’hi podran presentar al·legacions durant el període d’exposició pública, que serà de 30 dies hàbils a partir de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, cosa que es farà, previsiblement, la setmana vinent.

Si aquesta Ordenança s’acaba aprovant definitivament, implicarà un canvi de contenidors, que passaran a ser intel·ligents, tal com es coneixen en l’argot de la gestió de residus. Seran contenidors que només es podran obrir amb les targetes identificadores que lliurarà l’Ajuntament. Seran d’aquesta mena els contenidors de les fraccions següents: orgànica, paper i cartró, envasos lleugers i resta. En canvi, no caldrà utilitzar la targeta per llençar el vidre. Tampoc no hi haurà canvis significatius pel que fa a la recollida de voluminosos, que es continuarà fent a demanda i a domicili. Ara bé, l’Ordenança sí que recull una novetat quant a la poda i les restes vegetals de jardins: es recolliran en saques i a domicili, sota demanda.

Debat

El regidor de Transició Ecològica i Desenvolupament Sostenible, Amadeu Quintana, va desgranar els objectius que es persegueixen, com ara reduir la generació de residus, que se separin correctament, —sense impropis, cosa que implica la disminució del volum total de la resta i facilita el reciclatge de les altres fraccions— “i millorar la netedat i la qualitat de l’espai públic”. A banda, va precisar que la recollida selectiva de residus reciclables ha d’arribar, com a mínim, al 60% del total l’any 2030, percentatge que ha d’assolir el 65% l’any 2035. Són objectius marcats per la Unió Europea i la normativa estatal i autonòmica que se’n deriva.

Quintana va acabar la presentació de l’Ordenança recordant que entre els mesos de febrer i març es van fer tres reunions de la Comissió d’Estudi, “amb la participació dels departaments implicats i amb la presència de representants de l’oposició”. “Fins al dia d’avui, no s’hi ha presentat cap esmena”, va lamentar. Val a dir que els detalls de tots els canvis que hi haurà en la gestió dels residus s’acabaran d’establir quan s’aprovi definitivament l’Ordenança i quan s’adjudiqui el nou contracte de recollida de residus i neteja de l’espai públic, que s’està licitant actualment.

Precisament, la intervenció de la regidora Pilar Marset, del PP, es va basar en això últim i no tant en l’Ordenança. Va afirmar que el nou contracte de recollida de residus i de neteja “comportarà una despesa de 3.740.000 euros, que es preveu suportar en un percentatge molt alt a través de l’impost d’escombraries. Estem en espera de saber l’increment d'aquest impost per a l’any 2025”. Es va queixar, a més, de falta d’informació, va assegurar que “és un tema que fa pudor” i va afegir que la licitació es troba “a la fase final, gairebé en l’adjudicació”, a la qual només han arribat dues empreses, entre les quals, segons va dir, la que presta actualment el servei: Fomento de Construcciones y Contratas (FCC). Després de precisar que el seu grup no té res en contra envers aquesta companyia, va incidir en el fet que la seva intenció era “advertir sobre [els perjudicis de] les presses”.

Tornant a l’Ordenança que es debatia en aquest punt, la portaveu de Junts, Montse Real, va demanar “un canvi de paradigma”, perquè, al seu parer, “s’incideix en la penalització dels comportaments dels usuaris en lloc de potenciar la prevenció [de la generació de residus] i la separació correcta en origen”. Després d’esmentar que l’Ordenança preveu sancions, va assegurar que “no és la més adient per aconseguir el canvi necessari” d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, l’Agenda 2030 i la implantació de l’economia circular, conceptes que va citar prèviament per dir que els trobava a faltar al text de l’Ordenança. En contrast, va advocar per la implantació “de la taxa justa, que premia els hàbits responsables més que no pas penalitza els comportaments menys sostenibles”. Finalment, tot i admetre que la taxa de recollida de residus del 2025 no se sabrà fins que no s’aprovin les ordenances fiscals de l’any que ve, previsiblement al Ple de l’octubre, va aventurar que “sembla que hi haurà un increment important, del 50%” i que, per tant, “la taxa no serà gens justa”.

Sergi Amat, portaveu de Fem Masnou, va basar la seva crítica “en el tancament dels contenidors” i en les sancions “excessives” que preveu el text. Va considerar que el sistema de recollida d’escombraries basat en contenidors intel·ligents “és ineficient i castiga qui menys té”. Per apuntalar la seva argumentació, va servir-se de l’experiència de Premià de Mar, on s’ha implantat el mateix sistema: “Tenim la sort que ja ho han provat i no els ha anat gaire bé”. Va posar l’accent en la precarietat econòmica i les dificultats per accedir a un habitatge, factors que provoquen que “hi hagi persones vivint en infrahabitatges, rellogant habitacions o en altres situacions que els impedeixen tenir aquestes targetes”.

I això, segons Amat, les pot obligar a llençar les escombraries “allà on poden”. En aquest sentit, va denunciar que la causa per la qual la Policia Local del municipi veí va imposar més sancions l’agost passat va ser “el mal ús dels contenidors intel·ligents, per davant de les infraccions d’estacionament i circulació”. A banda, va censurar que, malgrat l’ús de targetes identificadores, “no es podrà comprovar qui llença el rebuig al contenidor groc, per exemple”. “Som ecologistes, volem avançar en la millora de recollida selectiva, però no podem esbroncar contínuament les classes mitjanes i treballadores, culpant-les de la crisi climàtica i implantant un sistema pervers que castiga qui menys té.”

“Hem de pensar en la gent que menys té, en la que ho està passant pitjor, per això treballarem i farem els esforços necessaris perquè això no passi”, va respondre el regidor Quintana mostrant el seu acord amb Amat en aquest punt. Alhora, després de recordar que no s’ha proposat cap sistema alternatiu de gestió de residus que permeti assolir els objectius de recollida selectiva, es va mostrar conciliador, animant l’oposició a presentar esmenes abans de l’aprovació definitiva: “Si milloren l’Ordenança, no tindrem cap problema per admetre-les.”

En relació a les sancions, va matisar que es graduen segons la gravetat de les infraccions i que “caldrà que hi hagi increments de penalitzacions si hi ha persones que les cometen reiteradament”. Alhora, va assegurar que “es prioritzarà l’advertiment i informar per tots els mitjans possibles perquè les coses es facin bé”, que no hi ha la intenció de “sancionar per sancionar”. “És cert que no podrem controlar quà fa cada persona —reconeixia—, però sí que podrem sectoritzar i treballar per incidir en determinats sectors del poble”. En resum, com que es podran analitzar les dades d’ús de les targetes, es podrà detectar, per exemple, que en determinats contenidors es recull un percentatge elevat de residus impropis o mal separats. Respecte a les crítiques relatives al contracte de recollida de residus i de neteja i a les taxes d’escombraries, va recordar que no són temes que concreti l’Ordenança de gestió de residus.

En el torn de rèplica també va intervenir Sílvia Folch, regidora de Serveis Urbans i Manteniment, per rebatre algunes de les afirmacions que va fer l’oposició en relació amb la licitació del nou contracte de recollida de residus i de neteja de l’espai públic. Va explicar que “el cost del servei serà elevat, perquè al nou contracte s’incrementen notablement les tasques de recollida de selectiva i de neteja viària”. Com que una part del servei s’haurà de repercutir, sí que va admetre que hi haurà un increment en l’import de la taxa d’escombraries. No obstant això, va considerar “curiós” el fet que la portaveu de Junts, Montse Real, sabés que la taxa d’escombraries augmentaria un 50%, “quan encara s’ha de tancar l’expedient a la Comissió d’Estudi i de Treball”.

Folch també va respondre al portaveu de Fem Masnou, Sergi Amat, per concretar que l’Ordenança de gestió de residus no especifica l’horari en què la ciutadania podrà dipositar els residus als contenidors: “Això encara no s’ha determinat”. “Ens agradaria saber quina és la vostra proposta miraculosa i meravellosa”, va replicar-li, aprofitant que Amat havia afirmat que Fem Masnou estava a favor de millorar la recollida selectiva. “No ens heu fet arribar res en aquests dos mesos en què he estat a la vostra disposició”, va reblar la regidora.

Audiència pública i votacions del Ple

Com és habitual, mitja hora abans de l’inici del Ple, es va convocar l’audiència pública, però ningú no va demanar intervenir-hi.

Tot seguit es detallen les votacions del Ple del 19 de setembre del 2024.

Aprovació del Compte General de l'exercici 2023 de l'Ajuntament del Masnou, integrat per la mateixa entitat i els comptes anuals de la societat mercantil SUMEM.
S’aprova, amb 11 vots a favor (ERC, PSC i En Comú Podem), 6 en contra (Junts i PP) i 4 abstencions (Fem Masnou).

Aprovació inicial de l'Ordenança general de gestió de residus del Masnou.
S’aprova, amb 11 vots a favor (ERC, PSC i En Comú Podem) i 10 en contra (Fem Masnou, Junts i PP).

Revisió de preus del contracte de serveis de recollida de residus, neteja viària, passeig Marítim i platges del terme municipal del Masnou (LIC 8/2014) de l'any 2023.
S’aprova, amb 11 vots a favor (ERC, PSC i En Comú Podem), 4 en contra (Junts) i 6 abstencions (Fem Masnou i PP).

Declaració institucional presentada pel PSC, ERC i En Comú Podem d'adhesió a la campanya internacional "Banc vermell" contra la violència masclista.
Aprovada a la Junta de Portaveus, amb 19 vots a favor (ERC, Fem Masnou, PSC, Junts i En Comú Podem) i 2 abstencions (PP).

Declaració institucional presentada pel PP conforme al que preveu el Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.
Rebutjada a la Junta de Portaveus, amb 19 vots en contra (ERC, Fem Masnou, PSC, Junts i En Comú Podem) i 2 a favor (PP).

Captura de pantalla de la retransmissió del Ple del 19 de setembre del 2024.
Captura de pantalla de la retransmissió del Ple del 19 de setembre del 2024.
Autor: Youtube