L'ampliació de la zona verda d'aparcament torna a centrar el debat del Ple

Última revisió 22-07-2024 11:14
19/07/2024

Després que l’ampliació de la zona verda al Masnou rebés l’aval definitiu del Ple del mes de juny, el debat entre el Govern municipal i l’oposició a l’entorn d’aquesta modalitat d’aparcament regulat va continuar a la sessió de juliol, i va acaparar la part final del Ple.

L’aprovació del juny passat va tirar endavant amb els 11 vots de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem) i el rebuig de l’oposició en bloc (10 vots: Fem Masnou, Junts i PP). Aquest 18 de juliol, dos dels grups de l’oposició (Junts i PP) van presentar sengles mocions per mostrar el seu desacord amb la mesura.

D’una banda, la de Junts demanava “deixar sense efecte les zones verdes d'aparcament regulat” i, a la vegada, “aturar la creació de noves zones d’aparcament regulat”. També sol·licitaven “fonamentar l’entrada en funcionament d’aquestes zones amb la creació d’altres informes tècnics que justifiquin aquesta implantació al Masnou, i acompanyar el procés amb el diàleg oportú amb els grups municipals de l’oposició i les pertinents entitats i associacions comercials afectades”. El regidor del partit, Dídac Isús, va explicar que “creiem que el problema d’aparcament s’ha traslladat als carrers de més amunt de la zona verda, on no hi ha zona de pagament”. També va recordar que el Govern havia explicat que “eren tres les finalitats teòriques per a la justificació d’aquestes zones verdes: facilitar l’aparcament a les àrees amb alta ocupació i forta pressió forana, millorar la qualitat de l’aire i millorar els espais públics per als vianants”. En aquest sentit, Isús va defensar la gratuïtat d’aparcament per als residents i va posar en dubte si s’havien aconseguit millorar els altres dos objectius. L’edil també va afegir que “creiem que el petit comerç no en sortirà afavorit”.

D’altra banda, la moció del PP sol·licitava que es tinguessin en compte les esmenes proposades pel seu grup respecte al Reglament del servei públic d’estacionament regulat de vehicles, que no havien estat admeses formalment. Primer de tot, i en referència a la moció de Junts, l’edil del PP, Pilar Marset, va aclarir que “la nostra reflexió té un altre tarannà, tot i que estem d’acord en el fons”.  En aquest sentit, Marset va explicar que “inicialment era una proposta d'acord que s'ha convertit, per temes de procediment, en una moció [...] i creiem que les nostres aportacions ajudarien a un major comprensió i acceptació per part de la ciutadania de la regularització de l’aparcament”. Marset va abordar fins a vuit punts prioritaris, entre els quals el de reconsiderar la definició de “resident” amb un concepte més ampli, retirar les quatre zones actuals i fer-ne una d’única per a tota la localitat, crear un distintiu de residents per a la zona verda i no cobrar els dos euros mensuals, instaurar un distintiu per a residents gratuït i un disc horari per a la gratuïtat de dues hores per a totes les zones blaves, replantejar el calendari de la temporada d’estiu o facilitar als habitants de Teià i Alella una tarifa reduïda per poder aparcar a zona blava i verda, entre d'altres. Al parer de Marset, aquestes propostes “no anirien en contra dels objectius proposats pel Govern, sinó que van orientades als objectius de tots, com la millora de la circulació i del medi ambient, el fet de facilitar l’aparcament als residents o el de no anar en detriment del teixit comercial ni dels visitants”.

Tot i no haver presentat cap moció, Fem Masnou va anunciar el suport a ambdues propostes. “Totes dues persegueixen una idea que podem compartir”, va dir el seu portaveu, Sergi Amat, que també va reiterar la demanda del seu grup de fer una única zona verda i que sigui gratuïta per als residents. El regidor va manifestar que havia parlat amb molta gent que està en desacord amb aquest projecte i “ni els seus defensen ja la proposta”, va assegurar al Govern. Amat va revelar en dues ocasions que, al parer del seu grup, el problema d’aquest projecte radicava en el fet de “governar des d’una torre de marfil que els fa veure una realitat distorsionada basada més en les seves visions personals que nos pas en les múltiples realitats del Masnou”.

L’argument del Govern per defensar aquest projecte no es va fer esperar i es va sustentar, bàsicament, en xifres. “Nosaltres donem unes dades i l’oposició sempre hi passa de puntetes, perquè és la part que no els agrada sentir”, va posar de manifest el regidor d’Urbanisme, Ricard Plana, no sense abans haver contestat les afirmacions del portaveu de Fem Masnou. “La informació que té sobre tot el que pensa tothom és aclaparadora” i “algunes coses de les que ha dit són arguments populistes”, va dir-li. Amat havia posat diversos exemples de casos concrets, com els d’avis que no poden anar a buscar els seus nets amb el cotxe, la senyora de la neteja del CAP que ve en cotxe a treballar i ara no pot aparcar, o els veïns de Teià i Alella que han de portareals seus fills al pediatra del Masnou. “Com aquests exemples en podrien trobar molts”, va assegurar Amat, “i parlar d’aquestes persones no és populisme, és preocupar-se per elles”.

Tornant a les dades que va oferir el Govern, respecte a l’afirmació que es recull a la moció de Junts que diu que a la zona del Cul d’Ocata o del barri antic “no té cap sentit pintar de verd els carrers, ja que no són zones on aparqui gent forana”, Plana va recordar un estudi que es va encarregar a una empresa per valorar la prova pilot que es va fer durant un any a un sector d’Ocata. L’estudi va revelar que abans de la prova pilot, un 56% dels cotxes que hi aparcaven eren forans. Passat l’any de la prova, aquest percentatge havia baixat fins al 9%. D’altra banda, el percentatge de residents que hi aparcaven va passar del 36% al 90%. Seguint amb les dades, Plana va dir que quan es va fer la prova pilot, a la zona hi havia censats 1.700 cotxes de veïns residents i, per contra, el nombre d’aparcaments possibles era de 500. “Per tant, hi havia 1.200 vehicles d’aquesta zona que no podien aparcar-hi i, o bé aparcaven fora o es buscaven altres solucions, com les places d’aparcament privat”. “I aquesta és una dada molt important que mai no veig ni en els seus comentaris ni en les seves mocions”. “I aquí també hi ha gent gran i gent treballadora —va afegir Plana fent referència al que havia dit anteriorment el portaveu de Fem Masnou—, i es mereixen arribar a casa seva i poder aparcar”. El regidor d’Urbanisme va prosseguir el seu discurs dient que “a més, veig propostes que demanen que també hi puguin aparcar gratuïtament els que van a comprar, a treballar, a la platja, a agafar el tren...”. Ja en referència a l’actual ampliació de la zona verda a tots els barris del litoral central, Plana va indicar que “tenim registrats 5.200 cotxes i només hi ha 1.945 places d’aparcament; això vol dir que tenim prop de 3.200 veïns amb cotxe que no poden aparcar al seu carrer”. Amb tot, “sempre hem dit que la zona verda és un model obert que ha d’anar evolucionant —va esgrimir Plana—, tant per corregir coses després de la implantació, com perquè els hàbits van canviant amb el pas del temps”. Per tancar la bateria d’arguments a favor de la zona verda, va posar de manifest que “em sembla que el Masnou som l’últim municipi del litoral del Maresme que estem regulant la zona verda i, per tant, no crec que l’estiguem inventant”.

Malgrat que ambdues mocions van prolongar el debat d’aquesta sessió, Govern i oposició no van arribar a cap acord i les propostes no es van aprovar, en comptar amb els 10 vots de l’oposició (Fem Masnou, Junts i PP) a favor i els 11 vots de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem) en contra.

Punts aprovats al Ple:

  • Aprovació de l'aportació econòmica al Grup Municipal del Partit Popular del Masnou corresponent a l’exercici 2024. S’aprova, amb els 11 vots a favor de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem) i els 2 del PP; i  8 abstencions (Fem Masnou i Junts ).
  •  Aprovació inicial de l'expedient 18/2024 de modificació de crèdit en la modalitat de crèdit extraordinari i suplement de crèdit. S’aprova, amb els 11 vots a favor de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem); 4 abstencions de Fem Masnou i 6 vots en contra (Junts i PP ).
  • Aprovació inicial de la modificació de l'article 11 del Reglament de la segona activitat de la Policia Local. S’aprova, amb els vots a favor de tots els regidors del consistori a excepció dels 4 de Junts, que es van abstenir.
  • Aprovació inicial de la modificació del Reglament regulador de les escoles bressol municipals. S’aprova, amb els 11 vots a favor de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem) i els 4 de Fem Masnou; les abstencions dels 4 regidors de Junts i el vot en contra dels dos edils del PP.
  •  Verificació del text refós de la modificació puntual del Pla general d'ordenació urbana del Masnou per a la protecció del front tradicional de Can Targa i de les Cases de Mar. S’aprova, amb els 11 vots a favor de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem); 2 abstencions del PP i 8 vots en contra (Fem Masnou i Junts ). 
  •  Aprovació provisional del Pla especial de protecció i definició d'usos de l'edifici de la Fabriqueta. S’aprova, amb els 11 vots a favor de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem); 2 abstencions del PP i 8 vots en contra (Fem Masnou i Junts ).
  • Aprovació inicial de l'Ordenança reguladora dels procediments d'intervenció municipal en l'edificació i l'ús del sòl i del subsol. S’aprova amb els 11 vots de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem) i les abstencions de l’oposició (10 regidors: Fem Masnou, Junts i PP).
  •  Aprovar la 3a pròrroga del conveni entre l'Ajuntament del Masnou i el Consell Comarcal del Maresme per a la prestació del servei en matèria de recollida i transports residus municipals. S’aprova, amb els 11 vots a favor de l’Equip de Govern (ERC, PSC i En Comú Podem) i els 4 de Junts; les abstencions dels 4 regidors de Fem Masnou i dels 2 del PP.