Tall de trànsit a la carretera d'Alella per obres

Última revisió 20-05-2022 09:03
18/05/2022

No es podrà circular durant dues setmanes, aproximadament, pel tram inferior del carril sentit mar, de dilluns a divendres, de 9.30 a 18 h

El proper dilluns, 23 de maig, començarà un tall de trànsit que afectarà durant dues setmanes el tram inferior del carril sentit mar de la carretera d’Alella (BP-5002), entre el carrer de Rosa Sensat i l’N-II. El tall serà efectiu de dilluns a divendres, de 9.30 a 18 h, que és l’horari de treball de les obres que s’han de fer. Per tant, fora d’aquest horari s’hi podrà circular amb normalitat. El tall no afectarà el sentit contrari, en direcció a Alella, però sí implicarà que les línies d’autobús 644 (Alella-Vallromanes-Barcelona) i 646 (urbanitzacions d’Alella-el Masnou) hagin de modificar el seu recorregut dins l’horari del tall.

Se senyalitzarà sobre el terreny l’itinerari alternatiu que hauran de fer els vehicles per arribar a l’N-II des de la carretera d’Alella, a través dels barris del Bellresguard i de Can Teixidor. Tanmateix, el tall no impedirà l’entrada ni la sortida del port. Caldrà, però, utilitzar el carril del sentit Alella per accedir-hi i sortir-ne. S’ha de tenir present que aquest és l’únic accés hàbil actualment. L’altre, el de la Baixada al Port del carrer de Sant Felip, continua tancat pels treballs de remodelació de l’estació d’Ocata.

Les obres de la carretera d’Alella, via que també s’anomena carrer d’Amadeu I, les duu a terme la Diputació de Barcelona per tal de millorar-hi la seguretat viària. Entre el 23 de maig i el 3 de juny es transformarà la vorada de la calçada i es faran una sèrie de treballs previs a la creació d’una petita rotonda que millorarà l’accés al port i que estarà ubicada a la intersecció d’aquesta carretera amb el carrer de Figueres. Aquests treballs constitueixen la primera fase del projecte de millora de la seguretat viària al tram masnoví de la BP-5002.

Tot seguit, s’haurà d’iniciar la fase següent. Serà el dilluns 6 de juny, si no hi ha cap contratemps. En aquest cas, l’afectació al trànsit serà menor. Només s’hauran de fer talls o restriccions de manera puntual quan ho requereixin els treballs. Aquest segon torn d’obres estarà centrat a l’encreuament entre la carretera d’Alella i el carrer de Navarra. S’hi desplaçarà uns metres l’actual pas de vianants i el semàfor que l’acompanya, per tal de fer-lo més segur per als vianants. Alhora, s’hi construirà un nou tram de vorera, que facilitarà l’accés a l’aparcament públic d’aquest indret, i s’ampliaran les voreres de les cantonades d’aquest extrem del carrer de Navarra.

La darrera fase s’iniciarà el 4 de juliol. És quan es construirà la petita rotonda que farà que l’entrada i la sortida del port siguin més segures, sempre mitjançant el vial soterrat que el connecta amb la carretera d’Alella. També serà el moment de reformar el pas de vianants que permet creuar aquesta via al seu punt final, al costat de la rotonda que la uneix amb l’N-II. S’elevarà uns centímetres el paviment d’aquest pas de vianants per obligar els vehicles a reduir la velocitat. Els treballs d’aquesta darrera fase s’estendran, previsiblement, entre 3 i 4 setmanes. De nou, es preveu que calgui fer talls o restriccions puntuals de trànsit, sempre en funció de les necessitats de l’obra.

Totes aquestes actuacions formen part del pla que va anunciar la Diputació de Barcelona al març per millorar la seguretat viària als trams alellenc i masnoví d’aquesta carretera. El projecte compta amb un pressupost de licitació de 583.421 euros, cofinançat entre la Diputació de Barcelona (491.813,48 euros), l’Ajuntament del Masnou (79.726,25 euros) i l’Ajuntament d’Alella (11.881,93 euros). Al tram del poble veí ja s’hi han fet diverses millores. Tot plegat es culmina amb la renovació i millora de la senyalització de trànsit.

Segons la Diputació de Barcelona, aquest punt de la carretera BP-5002 genera situacions de risc per excés de velocitat, manca d’atenció i dificultats de girs a l’esquerra i d’incorporacions a la carretera. Algunes de les causes són el seu traçat rectilini, un volum de trànsit molt elevat, superior als 16.000 vehicles/dia, i el seu entorn periurbà. L’àmbit on s’actua està qualificat com a tram de concentració d’accidents en els darrers estudis de seguretat viària redactats per l’Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària Local de la Diputació de Barcelona. Concentra més de 90 accidents des de l’any 2013, entre els quals destaquen 42 col·lisions frontolaterals, laterals, prioritat i estop a les cruïlles, sis col·lisions per darrere per les cues causades per semàfors i retencions, i 12 atropellaments.